lördag 29 november 2008

Första Hjälpen


Idag har jag alltså varit på en Första Hjälpen-utbildning hela dagen. Mycket av det var repetition av HLR-kursen jag var på för inte så länge sedan, men det skadar ju inte. Snarare tvärtom. Och på den fick vi inte lära oss hur man gör på t.ex. spädbarn men det ingick ju såklart här eftersom vi alla var småbarnsföräldrar och kursen var inriktad på det.

Sen var det ju mycket annat också som var väldigt nyttigt. Mycket av det vi pratade om visste man ju redan eller var t.o.m. självklart om man har lite sunt förnuft, men det jag tyckte var bra var just att man började tänka mer runt det. Och efter en sådan här kurs så har man det där viktiga i bakhuvudet på ett annat sätt om olyckan ändå skulle vara framme. Chansen är större att man orkar hålla sig mer lugn och veta vad man ska göra i ett krisläge.

Så jag är jättenöjd med den här kursen och att jag fick möjligheten att vara med. Det enda som är jobbigt är att man nu också börjat tänka otroligt mycket på allt som KAN hända, både barn och andra medmänniskor. Men å andra sidan känns det tryggt att veta att man faktiskt kanske kan rädda livet på någon genom att ha det här med sig. Jag hoppas dock att man aldrig hamnar i en situation där man får använda kunskaperna...

Annat man fick med sig som var bra var hur man ska hantera och behandla olika skador och sår och liknande. Och så pratade vi om säkerhet och att förhindra att olika sorters olyckor händer. Mest barnrelaterat, men inte enbart.

Jag hoppas att alla som får chansen att gå en sån här utbildning gör det. Skillnaden mellan liv och död kan hänga på det. Jag tänker som så att Tänk om jag är med i en olycka eller bara faller ihop på gatan, så kan det bero på VEM som är först på plats om jag klarar mig eller inte... Eller om jag får men för livet. Jag tänkte mycket i de banorna efter HLR-kursen jag gick genom jobbet och jag tänker ännu mer så nu. Och jag hoppas att jag också kan göra den skillnaden för någon om det skulle vara så.

Och så måste jag köpa hem ett Första Hjälpen-kit. Eller åtminstone göra i ordning en ordentlig låda eller skåp med omläggningsmaterial och liknande. Har inget sånt nu. Men det har verkligen slagit mig nu hur bra det är...

Den senaste tidens utbildningar har verkligen påverkat mig iallafall. Både till hur jag ser på saker och ting och hur mitt tänkande går. Och det är bara positivt. Det är egentligen så enkla grejer som krävs, bara man vet om dem!

Exakt vad som ingick i kursen jag gick idag finns här. (Innehållslistan på vänster sida. Vi hade ingen speciell inriktning)

Inga kommentarer: