söndag 28 februari 2010

Förnya och förändra.

Igår var vi in till stan en sväng och tittade på ny soffa. Åker nog in och köper idag. Blir kul att få förnya lite. Håller även på med datarummet fortfarande och det blir riktigt bra. Det var ju lekrum förut, men nu är det inte mycket leksaker kvar här inne. Robin har ju faktiskt ett eget rum också och så ska ju Linus få ett så småningom bara vi kommer igång och gör om på nedervåningen. Man skulle kunna kalla lek-/datarummet för hobbyrum eller nåt nu. Vi har datorn här, Robins tv-spel och så har vi tagit hit vårt gamla slitna köksbord och tagit upp våra gamla stolar från förrådet, och nu har Robin ett bord att pyssla & dega & bygga lego och sådana saker vid. Eller så kan man sitta runt bordet och spela spel eller måla. Sånt. Köpte även två Lack-hyllor på IKEA igår för att bringa ännu mer ordning och det blev jättebra. Det är kul =)

I förrgår var jag superduktig om jag får säga det själv och städade ur badrummet grundligt, så när som på att jag ännu inte hunnit skura ur badkaret och skura golvet då. Men vi blev av med mycket skräp iallafall och jag hoppas att den här ordningen som jag försöker skapa nu kommer att lyckas sprida sig till resten av huset så småningom. Kanske är det tabletterna som gjort att jag mera orkar ta tag i saker, kanske beror det på något annat, men hur som helst så känns det bra. Det får vara nog med oreda nu... Visst kommer det att ta ett bra tag innan man kan få ordning på ett helt hus (och det både inne och ute) och speciellt när man har barnen också, men nu känns det ändå som att det faktiskt går. Och det känns roligt. Och just att det inte gör något att det tar lång tid när man ser att det ändå går framåt =)

Jag börjar få en annan inställning till livet, samtidigt som jag fortfarande tar saker och ting som de kommer men kanske ännu mer.

Och jag har börjat slänga. Varför ska man hålla fast vid allt gammalt? Jag slängde t.ex. ett par mysbyxor häromdagen som det "inte var något fel på". Det var bara det att det satt så illa och åkte ner hela tiden fast man försökt knyta dem (med ett snöre som iof blivit väääldigt kort också :P) och det var knappt så att de dög att ha på sig när man var ensam hemma. Just för att man fick dra upp dem hela tiden och halva röven kom ut så fort man gjorde något. Sådana saker har jag behållit förut och ändå envisats med att tvätta och försöka använda. Bara för att de varit hela och fina annars. Men varför skulle de plötsligt passa en dag liksom när jag haft dem i flera år och de aldrig passat hundra förut? Jag börjar så sakta fatta såna där saker nu. Jag kommer inte att sakna dem ju!
Och jag slängde en av Peters favorittröjor nu. En t-shirt med hål både fram och bak... Nu får det vara bra! Vad fan ska man spara sånt för när han har miljoner med andra t-shirtar?? Bara för att eller?? Nej.

Bort med skräpet för fan.

Gôtt.

3 kommentarer:

Tezz sa...

Gött att få rensat ut och förnya=)

Slänger slänger slänger jag med.. har också varit en hamster och sparat på ALLT.. bara för att det kan vara bra och det är helt osv..
MEN likaväl använder jag det ändå aldrig..

Åh ny soffa, det har vi också kikat på.. vi har inga fina alls..
Får se om det blir en snart :)
Vore på tiden. Skulle göra stor skillnad i vardagsrummet och vardagen.

Härligt att höra att du orkar börja ta tag i huset nu, ju längre man kommer desto mer energi får man att orka vidare tror jag :)

Göra om och förbättra hemma är inge fel för själen ;)

Ha en fortsatt trevlig helg!!

Marie sa...

Ja vi har nog blivit öite facebookskadade *haha*

Jag skulle också behöva rensa lite. Fast bland filmerna och böckerna. Några kläder har jag ju knappt :p

Gôtt att du börjar komma igång i alla fall :-)
kramar

Milla sa...

Vad skönt att du verkar piggare! Och visst är det härligt på något vis att göra sig av med allt gammalt? Man rensar inte bara på saker, man rensar liksom själen lite också! :)

Kul att ni börjar få iordning och att ni ska köpa ny soffa! Små förändringar gör mycket faktiskt. Hoppas vi får se bilder på huset och soffan snart! Kram.