tisdag 27 oktober 2009

Min trotsiga 4-åring...

Idag är det lite jobbigt. Det är fint väder men vi har inte kommit iväg ut nånting =/

Linus har inte sovit så där jättemycket och han är lite smågnällig när han är vaken. Jag vet inte riktigt vad som inte är helt bra idag, kanske bara att han vill ha ännu mer närhet än vanligt och därmed inte vill ligga på filten eller "sitta" i barnstolen några längre stunder. Försökte att han skulle sova ute på verandan i morse som han brukar göra när vi följt Robin till dagis annars, men det gick inte för sig någon längre stund. Annars brukar han ju sova väldigt bra ute.

Robin är trotsig och lyssnar inte ett dugg på vad man säger. Han härjar och är högljudd och håller på med allt man tycker att han ska låta bli. Och han slutar inte förrän man, efter typ femte tillsägelsen, börjar bli riktigt arg. Och två gånger idag har han väckt Linus när han väl sovit... Första gången var i sängen imorse. Då bad jag honom flera gånger innan att han skulle låta bli Linus så att han och jag fick slumra en stund till medan Robin såg på barnprogrammen bredvid oss. Det klarade han ju så klart inte utan lyckades väcka lillen så snart jag somnat till lite igen =/
Andra gången sov Linus i barnvagnen i hallen och jag gick ner i tvättstugan för att hänga lite tvätt. Innan jag gick ner sa jag till Robin att ta det lugnt och inte föra så mycket väsen i vardagsrummet som han lekte i just då. Och då tycker jag att det är inräknat att man inte "tappar" en massa duplo-lego på golvet om och om igen... Så klart vaknade ju lillen och jag kunde inte laga vår lunch när jag hade tänkt eftersom han inte gick att sätta ner någonstans utan att börja gråta.

Nu är det lite lugnare igen, lunchen klarades av till slut och Linus verkar äntligen sova lite mer ordentligt och Robin iallafall lyssnar med ena örat nu efter att jag varit riktigt arg.

Robin har varit riktigt i en trotsperiod i några veckors tid nu. Till och med hans far- och morföräldrar har fått se den lite mer jobbiga sidan av honom nu. Annars så brukar han ju lyssna lite mer på dem än på oss föräldrar (så klart), men nu verkar han inte bry sig så mycket om vad de säger heller. Han sov ju över hos sin farmor och farfar i helgen och då hade även farfar blivit riktigt arg, och det säger inte lite. Det ska MYCKET till innan farfar blir arg. Han står ut med det mesta av Robins bråk och påhitt annars.
Och i förrgår när vi var till affären med mormor så sa till och med hon till mig att "Nu var han allt jobbig du..." och det ska också MYCKET till innan hon tycker det.
Han är ju en sån go kille, det är ju inte det, men samtidigt undrar man vad som hänt egentligen... Var är min duktiga och snälla Robin som man var så stolt över? Han som det aldrig har varit några problem att ha med sig och som alltid gjort som man sagt åtminstone när man varit borta hos andra. I lördags kunde han inte ens sitta stilla på sin stol när vi fikade hos Caroline och han slog ut ett glas med saft bara för att han härjade så. Jag sa till honom flera, flera gånger men det var som att jag var luft. Till slut fick Caroline säga till honom och det brukar inte behövas. Det är liksom inte likt honom.

Visst går ju trotsen i perioder och det är olika jobbigt olika länge, men det här känns som något extra. En del beror säkert på just att vi fått Linus också och Robin tävlar om uppmärksamheten. Då spelar det ingen roll om han får positiv eller negativ uppmärksamhet bara han får den typ... Och sen är säkert en del bara "vanlig" 4-årstrots också. I en härlig blandning. Not.

Nä, jag behövde bara få gnälla av mig lite. Det låter garanterat mycket värre än vad det är, men vissa dagar står man bara inte ut med lika mycket tror jag. Idag är en sådan dag. Jag är nog lite för trött bara.

Jag älskar mina båda barn otroligt mycket och är så glad att jag har dem. Robin har i det stora hela alltid varit ett väldigt enkelt barn att ha och jag antar att man är lite bortskämd på det viset och därför tycker man säkert att det är så väldigt jobbigt istället när det väl är något (om än litet) problem. Jag älskar att vara mamma, men den förälder som säger att det bara är roligt att ha barn ljuger. Kärleken till dem är dock alltid lika stark oavsett hur trött man är eller hur de än bråkar. Det är ett som är säkert.

Nu ska jag ta nya tag och så ska vi försöka att få resten av dagen att bli så bra som möjligt.

Inga kommentarer: