tisdag 1 december 2009

Krampanfall.

Gör ett litet försök att komma ikapp med bloggandet. Har egentligen ingen riktig lust fortfarande men vill ju ändå ha det senaste nedskrivet så...

Tidigt i fredags morse, strax efter klockan 5, fick vår älskade kisse något sorts krampanfall hos oss i sängen. Jag hade just ammat Linus och Liza låg i knävecken på mig när hon började skaka. Jag kastade en blick däråt och det var ben och svans åt alla håll... Jag väckte Peter och han såg även hur ögonen rullade i huvudet på henne. Efteråt gick hon i snäva cirklar, runt, runt... Riktigt otäckt var det. Jag sprang upp och ringde jourhavande veterinär. Sen på morgonen ringde Peter djursjukhuset och vi fick en akuttid till 9-9:30. Pappa följde med mig in som sällskap och det var skönt för klockan var nog närmare 11 innan vi fick komma in. Vi pratade lite med veterinären och så tog hon Liza med sig för att försöka göra en undersökning och ta blodprover. Nu ville de ju förståeligt nog inte söva henne heller när hon haft ett sådant anfall.

Vad anfallet berodde på kunde man inte komma fram till så där snabbt. Det kan ha hundra olika orsaker som t.ex. epilepsi eller en tumör i hjärnan. Men epilepsi är inte så vanligt att så gamla katter får (Liza är ju 9 år) utan det brukar oftast komma tidigare i livet. Däremot inte sagt att det inte KAN vara det heller. Som sagt, man vet inte. Det kan ha varit något tillfälligt också och som aldrig kommer att hända igen.

På fredag kväll runt 18-tiden fick hon dock ett likadant anfall igen. Hon började dregla, tugga fradga, och sen kom anfallet. Jag tog barnen med mig ner i Robins rum och Peter stannade med Liza i vardagsrummet där hon låg och dunsade mot golvet =/ Efteråt gick hon i cirklar igen och vinglade sen in och satte sig under bordet i köket. Jag ringde jourveterinären igen (ytterligare 200 spänn till teleräkningen men vad gör man inte). Jag fick till svar att man bara kunde vänta och se eftersom hon "bara" haft de här 2 anfallen på 12 timmar och man inte visste varför. Veterinären jag pratade med kunde se att de fått svar på en del av blodproverna som tagits tidigare på dagen, men inget av dem visade något som kunde vara orsak till anfallen.

Nu är det tisdag och Liza har inte haft några fler anfall. Hon har inte riktigt varit sig lik tycker jag, lite lugnare och liksom stelare. Men det är väl inte så konstigt, efter sådana muskelkramper borde man ju få ganska stela muskler och när hon hade anfallet på golvet så kan hon ju säkert ha slagit sig en hel del. Hon har lite annorlunda kroppshållning än tidigare som tyder på att hon kanske kan ha lite ont. Däremot så tycker jag att hon börjar bli sig lik just i blicken och sättet igen jämfört med hur hon varit under helgen.

Imorgon ringer veterinären vi var hos för att lämna provsvaren.

Nu orkar jag inte skriva mer för tillfället. Mer om Liza och sen älsklingens kalas kommer en annan dag. Nu ska vi se på film "Flickan som lekte med elden".

2 kommentarer:

Marie sa...

Stackars lilla Liza :-( hoppas det är bra provsvar som kommer tillbaka och att hon inte får några fler anfall.
Kramar

MammaSusan sa...

Jobbigt stackars kissen =(, våra vänners katt fick flera sådana anfall hon var 13år om jag ej minns fel, tyvärr visade det sig vara stroke för den katten, de behöll henne i några år efter första anfallet för hon repade sig bra varje gång, dock glömde hon att använda kattlådan.
Kram